Granulom dentar – Diagnostic și tratament eficient

granulom dentar

Igiena orală adecvată și vizitele regulate la stomatologie previn apariția complicațiilor. Cu toate acestea, există pacienți care, din diferite motive, ajung la stomatologie acuzând dureri insuportabile. Cauzele pot fi diverse, iar pe lista cu afecțiuni regăsim și granulomul dentar – o inflamație a țesutului parodontal care, de cele mai multe ori, nu ține cont de vârstă.

Odată depistată, această afecțiune trebuie să te trimită la un consult de specialitate. Există tratament, dar și complicații asociate cu amânarea vizitelor la stomatologie. Află, din rândurile următoare, ce este un granulom și care sunt opțiunile de tratament.

Ce este granulomul dentar?

Granulomul dentar este o inflamație care apare la vârful rădăcinii dintelui, din cauza infecțiilor bacteriene. Acesta este compus dintr-un țesut inflamator care se dezvoltă treptat în interiorul osului. De regulă, apare atunci când nervul dentar este afectat. Infecția din acel loc facilitează formarea acestui țesut inflamator.

Ne putem raporta la un exemplu simplu și destul de comun în practică: caria dentară. Atunci când nu este îndepărtată la timp, caria ajunge la pulpa dintelui, afectând nervii și vasele de sânge. Când bacteriile ajung în pulpa dentară, apare pulpita, o infecție care avansează rapid spre rădăcina dintelui dacă nu este îndepărtată la timp. În cele din urmă, un granulom dentar se poate transforma în chist dentar. Menționăm aici și faptul că această afecțiune poate să apară și ca urmare a unui tratament de canal care nu mai e complet.

Simptomele granulomului dentar

În cele mai multe cazuri, granulomul dentar evoluează în tăcere, fiind imposibil să îți dai seama că ai nevoie de ajutor de specialitate. Cu toate acestea, putem enumera câteva simptome specifice, în funcție de stadiile de dezvoltare ale infecției:

• Durere: pacienții pot acuza dureri de dinți în momentul în care se instalează pulpita;
  • Dinte devitalizat: Durerea poate fi ușoară, moderată sau accentuată, dar va dispărea odată ce nervul se distruge complet. Deși nu mai doare, dintele capătă o culoare ușor fumurie;
  • Mobilitate dentară: Tocmai pentru că granulomul afectează alveola dentară, dintele poate căpăta în timp și mobilitate;
  • Dinte extrudat: În unele cazuri, dintele afectat depășește ușor linia dentară;
  • Abcesul dentar: În cele din urmă, poate să apară și un abces dentar. În cazul de față, putem vorbi despre durere, gingie umflată și sensibilă la atingere.

Pentru cazurile avansate, putem adăuga pe listă disconfortul din timpul masticației și sensibilitatea la rece sau cald.

Tipuri de granulom dentar

În funcție de nivelul de dezvoltare la care a ajuns, înainte de a fi depistat, granulomul dentar poate fi de 3 feluri: granulom simplu conjunctiv, granulom epitelial, granulom chistic. În fiecare etapă există simptome diferite, mai simplu sau mai greu de observat.

Granulom simplu conjunctiv

Fiind în prima etapă, granulomul simplu conjunctiv nu transmite foarte multe semne de îngrijorare. Totuși, la o analiză mai atentă, se poate observa un mic disconfort la atingere, dar și senzația de dinte înalt. E greu să depistezi în oglindă această primă fază, dar rezultatul unei radiografii te poate lămuri.

Granulom epitelial

Și în cazul de față putem face referire la aceleași simptome. Acum, vârful rădăcinii dintelui este contaminat cu bacterii, iar examinarea radiologică îți poate oferi o imagină clară asupra dezvoltării granulomului. Granulomul epitelial este format din mai multe celule epiteliale.

Granulom chistic

Evoluția granulomului epitelial conduce la transformarea acestuia într-o formațiune chistică. Ca aspect, chistul este format dintr-o membrană și o cavitate lichidă. Din păcate, această formațiune poate avea dimensiuni foarte mari. Neîndepărtată la timp, poate conduce la distrugerea țesutului osos.

Granulom de fir

Deși nu are legătură cu stadiile de dezvoltare și nu poate fi privit ca pe o infecție la rădăcina dintelui, există și granulom de fir, întâlnit mai frecvent în medicina generală. Acesta apare ca o reacție a organismului la firele de sutură folosite pentru a închide o incizie. Există și tratament pentru granulomul de fir, iar acesta implică, de regulă, îndepărtarea firelor, urmată de administrarea medicamentelor cu efect analgezic sau antiinflamator.

Despre granulomul de fir și simptomele asociate putem menționa și faptul că acestea pot apărea chiar și la câteva săptămâni după intervenție. De regulă, nu doare, dar se poate observa o mică umflătură în locul inciziei.

diagnostic granulom dentar

Cauzele apariției granulomului dentar

Pentru că este o afecțiune întâlnită destul de des în rândul pacienților de toate vârstele, granulomul dentar poate avea diferite cauze, de la cele mai simple până la cele mai complicate. Printre acestea se numără:

• Carii care se extind la nivelul rădăcinii dintelui;
  • Fracturi dentare care au condus la apariția infecției;
  • Slăbirea dintelui, ca urmare a unei intervenții din trecut;
  • Extinderea parodontitei;
  • ETC.

Putem continua lista și cu stresul excesiv, presiunea exercitată asupra dinților sau răcelile netratate la timp.

Diagnostic pentru granulomul dentar

Pacienții care suferă de granuloame pot primi un diagnostic clar doar în urma consultației și radiografiei. Pe parcursul consultației se analizează starea de sănătatea a dinților și gingiilor și se discută, pe larg, despre istoricul medical. Cu ajutorul radiografiei, se va realiza un plan de tratament personalizat.

Tratament pentru granulomul dentar

În funcție de dimensiunea, localizarea și stadiul granulomului, echipa medicală îți poate propune diferite tipuri de tratament, soluții care să se adapteze perfect nevoilor specifice.

Tratament endodontic

Putem spune că aceasta este una dintre cele mai simple opțiuni de tratament. Se curăță și se sterilizează canalele dentare, se face o obturație, iar la final se sigilează dintele.

Coroana dentară

În urma tratamentului endodontic, dintele nu mai poate fi refăcut cu o simplă plombă. Vorbim aici despre situațiile în care pacienții nu au ajuns la stomatologie în prima fază a carieri dentare, iar aceasta a pătruns în profunzime, distrugând o mare parte din țesutul dentar. Astfel, în ultima etapă a tratamentului, se aplică o coroană dentară. Această acoperă în întregime dintele tratat, îl protejează, îi oferă rezistență și aspect estetic plăcut.

Rezecția apicală

Rezecția apicală este o metodă chirurgicala prin care se extirpa granulomul, păstrând dintele pe arcadă. De obicei, se recomandă în cazul în care tratamentul endodontic nu a dat roade. Prin rezecție apicală ne referim la îndepărtarea țesutul afectat printr-un lăcaș care se realizează cu precizie la nivelul osului. Dacă apare și abcesul dentar, acesta se tratează prin incizie și drenaj.

Extracția dentară

În cazuri avansate, atunci când nu se poate aplica nicio metodă de tratament, se recomandă extracția dintelui puternic afectat de infecție.

Tratament cu laser

Se poate folosi și complementar cu celelalte tratamente laserul pentru a reduce numărul bacteriilor de la rădăcina dintelui și pentru a steriliza complet zona. Laserul este folosit adesea în tratamentele stomatologice, dovedindu-și eficiența în îndepărtarea pungilor parodontale.

tratament granulom dentar

Recuperarea după tratamentul granulomului dentar

Vindecare granulomului, de fapt, a gingiei în urma tratamentului specific, poate dura câteva zile, dar osul are nevoie de o perioadă mai îndelungată pentru a se vindeca. Pentru a spori procesul de vindecare, se recomandă:

• Alimentație echilibrată, bogată în vitamine și substanțe hrănitoare. Mâncarea trebuie să fie moale și călduță;
  • Igienă orală corectă;
  • Odihnă;
  • Hidratare;
  • Respectarea instrucțiunilor cu privire la administrarea medicamentelor cu efect antiinflamator.

Complicații asociate cu granulomul dentar

Netratată corespunzător, orice infecție locală se poate extinde. În cazul de față, infecția de la rădăcina dintelui poate ajunge la ceilalți dinți de pe arcadă, poate deteriora semnificativ țesutul osos și poate facilita apariția sinuzitei.

Cum se previne apariția granulomului dentar?

La capitolul prevenție, insistăm cu cele două reguli de bază: controale periodice și igienă orală realizată corect. E suficient să ajungi la stomatologie odată la 6 luni pentru a preveni orice fel de risc. În ceea ce privește igiena orală, periajul (de cel puțin două ori pe zi) trebuie completat de ață dentară și apă de gură. În acest fel, poți fi convins că resturile alimentare au fost îndepărtate total, chiar și din spațiile interdentare.

Așadar, granulomul dentar este o infecție ce necesită intervenție rapidă. Atunci când simptomele sunt ignorate, infecția se poate extinde, provocând și alte complicații. De la o simplă durere de dinte până la pierderea acestuia sunt doar câțiva pași. Nu ignora semnalele transmise de corpul tău!

Întrebări frecvente

Cat durează operația de chist dentar?

Durata operației poate varia semnificativ de la un caz la altul. În plus, există cazuri în care planul de tratament implică mai multe vizite la stomatologie. Un răspuns aplicat poți obține doar în urma consultației.

Granulomul dentar se poate trata și acasă?

Nu, granulomul dentar nu se poate trata acasă. Doar în urma unei radiografii putem pune un diagnostic, iar pentru a îndepărta infecția, se folosesc tehnici și proceduri specifice.

Ce măsuri de urgență se pot aplica în cazul unui granulom dentar sever?

Pacienții care prezintă dureri dentare, inflamații sau alte simptome specifice trebuie să ajungă, cât mai repede cu putință, la stomatologie.

Care sunt opțiunile de gestionare a durerii acasă?

Până să ajungi la stomatologie, poți controla durerea cu ajutorul medicamentelor cu efect analgezic și antiinflamator, cu condiția de a discuta cu echipa medicală înainte. Tratamentele de orice fel se administrează doar în baza recomandărilor de specialitate.

Data articol: 29 aprilie 2024