Dureri de dinți: Cauze, simptome si tratament

durere de dinti

E imposibil să nu te fi confruntat vreodată cu dureri dentare, mai ales că studiile demonstrează că majoritatea adulților resimt o senzație de disconfort sau chiar o durere profundă în zona maxilarului de cel puțin două ori pe an. Cauzele sunt diverse, de aici și tratamentele personalizate pentru fiecare pacient. Află, din rândurile următoare, ce se întâmplă când te doare toată dantura, cum se ameliorează această senzație, dar și când trebuie să programezi o vizită la clinică.

Simptome asociate durerii dentare

Atunci când îți începi ziua cu o durere de dinți, e clar că toate sarcinile pe care l-ai notat pe lista cu priorități vor suferi mici modificări. Nu e deloc plăcut să te confrunți cu o astfel de situație, mai ales că, pe lângă disconfort, există și alte simptome ale durerilor de dinți. Vorbim aici despre: gingii inflamate și dureroase, puroi, iritație la nivelul mucoasei, sensibilitate la temperaturi extreme, umflarea feței, febră sau respirație urât mirositoare.

Cauzele durerilor de dinți

Durerea este o reacție a organismului, un semn care nu trebuie neglijat. Există mai multe cauze pentru durerile de dinți, iar printre cele mai frecvente sunt următoarele:

Cariile dentare

Igiena orală necorespunzătoare conduce la apariția cariilor, însă cauzele acestora sunt diverse. Depistate la timp, cariile dentare nu îți pot pune sănătatea în pericol. În schimb, dacă amâni tratamentul , acestea pot evolua, ajungând până la nerv. În acest caz, durerea nu poate fi controlată cu ajutorul medicamentelor cu efect antiinflamator, ci se recomandă o obturație de canal – un tratament endodontic care are ca scop salvarea dintelui natural.

Abcesul dentar

Durerile de dinți se pot instala și din cauza abcesului dentar – o mică pungă de puroi apărută în urma unei infecții bacteriene puternice. De regulă, durerea este destul de puternică, pulsând deasupra dintelui, în zona gingiei. În acest caz, se curăța zona cu substanțe speciale. Dacă puroiul s-a format din cauza unei carii, urmează procedura specifică îndepărtării acesteia. Există și posibilitatea de a avea nevoie și de medicamente cu efect antiinflamator și chiar antibiotice. Dinții curățați si tratați pe canal sunt acoperiți apoi cu plombe dentare, sau coroane dentare.

Afecțiunile parodontale

Gingivita, parodontita și parodontoza sunt cele mai comune afecțiuni dentare întâlnite în rândul pacienților care nu au o igienă orală corespunzătoare. E adevărat că printre cauzele care conduc către bolile parodontale se numără și genetica sau prezența altor boli, dar sensibilitatea dentară și inflamația gingiilor apare, de regulă, în urma igienei precare. Senzația de disconfort în timpul periajului trebuie să fie primul semn care îți dă de gândit, semnul că trebuie să ajungi cât mai rapid la o consultație. Tratamentul pentru parodontoză avansată este destul de complex.

Retracția gingivală

Tot pe fondul igienei necorespunzătoare, se instalează și retracția gingivală. Practic, gingia se retrage ușor, iar dintele devine sensibil, mult mai vulnerabil în fața bacteriilor. Pentru că marginea gingiei se deplasează în poziție anormală, rădăcina dintelui devine mult mai expusă și este nevoie de intervenție rapidă.

Eroziunea smalțului

Durerea de dinți și gingii se instalează și atunci când smalțul este afectat, pe fondul unui periaj agresiv, dar și pe fondul consumului excesiv de dulciuri și băuturi acidulate. Durerea apare, de regulă, doar în timpul masticației.

Bruxism

De ce ma dor dinții? Îți adresezi această întrebare în fiecare dimineață, atunci când te trezești cu maxilarul încordat? S-ar putea să suferi de bruxism – o afecțiune care se manifestă, de obicei noaptea. Pe fondul unui nivel crescut de stres, oamenii își scrâșnesc dinții voluntar (ziua) sau involuntar (noaptea). În acest caz, se recomandă diminuarea factorilor de stres și gutierele de noapte, dar și alte proceduri pentru a repara dinții ciobiți sau deteriorați. Netratată la timp, această afecțiune poate conduce chiar și la pierderea dinților.

Fracturi dentare

Dacă dintele este puțin ciobit, s-ar putea să te deranjeze doar aspectul estetic al acestuia, dar dacă este fracturat, cu siguranță se va instala și durerea. Traumatismele pot provoc senzația de disconfort accentuat, dar și dureri pulsatorii, atât în timpul masticației cât și în afara acestui proces.

cauze dureri de dinti

Tratamentul durerilor de dinți

E clar că există mai multe tipuri de durere a dinților, de la cea moderată, care se instalează doar atunci dinții intră contact cu alimente sau băuturi reci ori prea calde, până la cea intensă. În orice situație, este recomandat ca pacientul să se prezinte la clinică. Echipa medicală va depista cauza durerii și va sugera cel mai potrivit plan de tratament. Câteva opțiuni sunt:

• Analgezicele și antiinflamatoarele, pentru durerile minore, fără implicații complexe;
  • Tratarea cariilor, atunci când există;
  • Tratamentele de canal, atunci când vorbim despre infecții;
  • Extracții, atunci când dinții sunt puternic afectați și nu mai pot fi salvați.

Controlul durerilor dentare acasă

Mulți pacienți optează pentru anumite remedii naturiste și pentru controlul durerii acasă. Aici e important de menționat că un diagnostic corect se pune doar în cabinet, deci toate aceste soluții pot veni în ajutorul pacienților până ajung la clinică sau pentru a completa tratamentul specific.

Reține și faptul că, indiferent de tipul durerii dentare, pacienții au nevoie de ajutor de specialitate. Programează o consultație dacă și tu te confrunți cu o astfel de problemă! Dacă durerea dispare cu ajutorul analgezicelor, nu înseamnă că va dispărea și cauza care generează acestă senzație.

tratament dureri de dinti

Prevenția durerilor de dinți

Pentru a preveni durerea de dinți, există câteva reguli de bază:

• Igiena orală adecvată, care să implice atât periaj, cât și ață dentară și apă de gură;
  • Vizite regulate la stomatologie, la fiecare 6 luni;
  • Evitarea obiceiurilor vicioase;
  • Limitarea consumului de alimente bogate în zahăr și băuturi acidulate.

Prin urmare, durerea de dinți se poate instala oricând, la orice adult, fiind o cauză a diferitelor afecțiuni. Pe lângă faptul că disconfortul creat îți poate afecta activitatea socială, netratată la timp, cauza durerii poate conduce către alte complicații. Tratează durerea cu responsabilitate!

Data articol: 8 februarie 2024