Parodontoza avansata: Cele mai bune tratamente

paradontoza avansata

Prevenția este cea mai sigură metodă prin care fiecare dintre noi își poate menține o dantură frumoasă și sănătoasă. Cu toate acestea, există pacienți care, din diferite motive, amâna vizitele la stomatologie, chiar și atunci când observă că gingiile sunt inflamate și, mai rău, sângerează la periaj.

De la gingivită până la parodontoză sunt doar câțiva pași. De aceea, este important să poți identifica din timp primele semne de boală și să ceri ajutor specializat. Boala parodontală avansată și netratată poate conduce la pierderea dinților. La polul opus, datorită tehnologiilor disponibile în momentul de față, cei care nu amână controalele regulate se pot vindeca rapid și fără complicații. Află, din rândurile următoare, care sunt cauzele parodontozei avansate și cum se poate trata.

Parodontoza avansată și impactul său asupra sănătății dentare

Boala parodontală avansată este o afecțiune microbiană care se localizează în jurul țesuturilor moi, dar și în jurul țesuturilor de susținere a dinților. De regulă, această afecțiune inflamatorie apare pe fondul unui dezechilibru cauzat de placa bacteriană neîndepărtată la timp de pe suprafața dinților, dar există și alte cauze, despre care vom vorbi în continuare. De altfel, tot în rândurile următoare, vom discuta, pe larg, despre stadiile parodontozei. Este bine să le cunoști și să le identifici la timp pentru a nu ajunge în situația în care dinții să capete mobilitate.

Cauze asociate cu parodontoza avansată

Spuneam că principala cauză a parodontozei este placa bacteriană – un strat care se formează pe suprafața dinților, compus din bacterii și resturi alimentare. Iată care sunt celelalte cauze asociate cu parodontoza avansată:

• Lipsa igienei orale: O igienă orală deficitară va permite formarea plăcii bacteriene;
  • Tutunul: Fumatul excesiv poate afecta răspunsul organismului în lupta cu infecțiile și cu substanțele chimice;
  • Diabetul este foarte răspândit si are asociate diverse forme de suferință parodontala;
  • Stresul: În ziua de azi, stresul este una dintre principalele cauze ale celor mai frecvente boli. În cazul parodontozei, stresul poate slăbi sistemul imunitar, facilitând apariția inflamațiilor și infecțiilor la nivelul cavității bucale;
  • Genetica: Există și persoane care prezintă anumite predispoziții genetice, iar aici putem aduce din nou în discuție sistemul imunitar slăbit.
tratament paradontoza avansata

Stadiile parodontozei avansate

Pentru a ști cum identificam parodontoză avansata, este important să cunoaștem simptomele specifice celor 3 stadii prin care boala evoluează: gingivita, parodontita superficială și parodontita avansată.

Stadiul 1: Gingivita

E foarte ușor să-ți dai seama care este prima etapa a apariției parodontozei. Atunci când gingiile tale își schimbă culoare în roșu, atunci când sângerezi în timpul periajului și simți un miros neplăcut chiar și după ce te speli pe dinți, cel mai probabil, la nivelul țesuturilor moi s-a instalat deja gingivita.

Stadiul 2: Parodontita superficială

Parodontita superficială sau medie apare atunci când sunt ignorate simptomele asociate gingivitei. Pentru că nu se intervine la timp, gingiile încep să se retragă ușor, formându-se un spațiu între acestea și dinți. În acest spațiu se formează, mai târziu, pungile parodontale. În acest stadiu, apar mâncărimile și senzația de usturime la nivelul gingiilor, dar și disconfortul termic – dinții devin mult mai sensibili atunci când pacientul cu parodontită superficială consumă alimente sau lichide fierbinți sau foarte reci.

Stadiul 3: Parodontita (parodontoza) avansată

Parodontita avansată sau profundă prezintă aceleași simptome pe care le-am menționat mai sus, doar că acestea se simt mult mai intens. În plus, pacienții care au nevoie urgentă de un tratament pentru parodontoză avansată se confruntă și cu dificultăți în procesul de masticație, mobilitate dentară și, uneori, anumite dificultăți de exprimare.

Tratamente pentru parodontoză

Deși nu este deloc plăcut să te confrunți cu o astfel de afecțiune, vestea bună este că există tratamente pentru parodontoză avansată, dar pentru recomandarea unor remedii sau terapii specializate, este important să faci o programare la clinică. Un diagnostic clar poate fi pus doar de către un medic specializat în parodontologie. În funcție de stadiul bolii parodontale, după consultația de specialitate, se pot recomanda următoarele:

• Detartraj profesional: Prin detartraj se poate curăța foarte bine infecția, mai ales în primul stadiu, atunci când pacienții se confruntă cu gingivita. Pentru a elimina toată placa bacteriană, se realizează detartraj profesional cu airflow sau cu ultrasunete;
  • Tratament chirurgical: Atunci când parodontoza a ajuns în stadiu avansat, se poate propune și chiuretajul în câmp deschis. Practic, se ridică gingia pentru a se curăța cât mai bine zona. De multe ori, această procedură este urmată de reconstrucția osoasă, dar și de inserarea implanturilor dentare;
  • Tratament nechirurgical: Tratamentul nechirurgical constă într-un detartraj profesional (tratament care se realizează la început, indiferent de stadiul bolii parodontale) și un chiuretaj subgingival, fără incizare. Se realizează apoi și un tratament dentar cu laser pentru decontaminarea subgingivală. În funcție de caz, se pot imobiliza dinții și se pot aplica tratamente locale cu antibiotice, antiinflamatoare și, suplimentar, vitamine;
  • Tratamente cu plasmă: Se pot recomanda și tratamente cu plasmă. Prin această terapie, se obține sânge bogat în trombocite de la pacient și se injectează prin tehnici speciale pentru a spori procesul de refacere în cazul gingiilor puternic afectate.
  • Din păcate, nu în orice stadiu de afectare parodontala dinții sunt tratabili. Pentru o parte este posibilă și indicația de extracție și implant dentar.
paradontoza

Prevenirea parodontozei avansate

Ne întoarcem acum la ceea ce spuneam încă din primele rânduri ale acestui articol: prevenția. Probabil că ai mai auzit expresia potrivit căreia este mult mai bine, ușor și ieftin să previi, decât să tratezi. Atunci când nu vorbim despre anumite predispoziții genetice sau boli, parodontoza apare pe fondul neglijenței. Iată ce ar trebui să faci pentru a împiedica apariția primelor semne ale gingivitei:

• Păstrează o igienă orală corespunzătoare, prin periaj de două ori pe zi. Folosește o periuță moale și o pastă de dinți calitativă. Reține că unele persoane sunt mult mai predispuse în a acumula placă bacteriană, datorită poziției dinților. Astfel, este recomandat să folosești ața dentară. Doar așa poți îndepărta resturile alimentare din spațiile greu de accesat cu periuța. Dacă rămân prea mult timp între dinți, se va forma treptat placa bacteriană. În plus, poți folosi și o apă de gură cu efect antibacterian;
  • Programează o vizită la stomatologie la fiecare 6 luni. Acest lucru te va ajuta să depistezi eventualele probleme, atunci când se află într-un stadiu incipient, mult mai ușor de tratat. În cadrul vizitelor periodice, se vor realiza și igienizările profesionale. Oricât de strict ai fi în privința periajului de acasă, la un anumit interval, se recomandă detartrajul și periajul profesional;
  • Asigură-te că te rezumi la o alimentație echilibrată și încerci să adopți un stil de viață sănătos. Consumate zilnic, fructele și legumele vor aduce un aport semnificativ de vitamine și substanțe nutritive organismului, care va putea lupta mult mai ușor cu bacteriile și infecțiile de orice fel;
  • Cere sfatul specialiștilor atunci când consideri că ai nevoie de ajutor. Un exemplu ar putea fi chiar rutina de igienă orală. În cadrul consultației stomatologice, poți cere mai multe detalii despre tehnica de periaj, despre produse și tot ceea ce consideri că te-ar ajuta în procesul de prevenție.

Așadar, parodontoza poate fi tratată, dar nu in toate stadiile ei de evoluție. Pentru că vorbim despre o afecțiune inflamatorie ce transmite semne încă din stadiu incipient, pacienții au suficient timp la dispoziție pentru a programa o consultație, în vederea stabilirii unui plan adecvat de tratament, unul care să conțină inclusiv detartrajul și terapia prin laser. Salvează-ți dinții, stabilind chiar acum o consultație de specialitate!

Data articol: 9 ianuarie 2024