Afte bucale: Cauze, simptome si tratament

Sănătatea orală trebuie să reprezinte o prioritate pentru fiecare dintre noi, de la cei mai tineri până la cei mai vârstnici. Orice schimbare și orice motiv de îngrijorare ar trebui să ne pună pe gânduri, să ne impulsioneze și să ne facă să ajungem, cât mai repede cu putință, la stomatologie.

E important ca fiecare pacient să înțeleagă că la nivelul cavității bucale pot apărea și alte probleme, în afară de cele de ordin dentar. Aftele bucale, de exemplu, pot părea inofensive la început, dar, netratate corespunzător, pot fi asociate cu o serie de complicații. Află, din rândurile următoare, de la ce apar aftele și de ce este important să ajungi la un control stomatologic periodic.

Ce sunt aftele bucale?

Aftele bucale sunt mici ulcerații sau leziuni care apar pe suprafața țesuturilor moi (pe limbă, pe gingii, pe suprafața internă a obrajilor, pe buze sau pe cerul gurii). De regulă sunt albicioase sau galbene, înconjurate de un țesut ușor roșiatic. Pacienții pot observa, uitându-se în oglindă, o singură leziune pe limbă sau mai multe ulcerații la nivelul întregii cavități bucale.

Deși nu vorbim despre o afecțiune contagioasă, aceasta provoacă disconfort, se poate agrava în timp și poate să reapară la un moment dat. Conform studiilor, tinerii și, în special, persoanele de sex feminin se confruntă mai des cu apariția acestor afte bucale. Nu este o regulă, deci subliniem faptul că și în rândul copiilor sau vârstnicilor pot apărea aceste mici formațiuni dureroase.

Cauzele apariției aftelor bucale

Deși mulți pacienți susțin că s-au confruntat de-a lungul timpului cu afte bucale din cauze necunoscute, există câțiva factori care facilitează dezvoltarea bacteriilor. Printre aceștia se numără:

• Leziuni minore, apărute în urma anumitor proceduri dentare;
  • Leziuni provocate de aparatul dentar, de periajul agresiv sau de mușcarea involuntară a obrajilor;
  • probleme ale sistemului imunitar;.
  • Reacții alergice la anumite medicamente;
  • Reacții alergice la anumite produse alimentare, în special: ciocolată, nuci, alune, alimente picante sau acide;
  • Produse de igienă orală mult prea dure;
  • Modificări hormonale;
  • Infecția cu Helicobacter, HIV, alte virusuri și bacterii;
  • Lipsa vitaminelor și substanțelor hrănitoare din alimentație, în special: fier, vitamina B12 și zinc;
  • Stres și anxietate;
  • Boli ale sistemului digestiv.

Tipuri de afte bucale

E foarte posibil să îți apară afte pe cerul gurii sau în alte zone din cavitatea bucală cel puțin o dată în viață. Tocmai ce spuneam că acestea apar din diferite cauze, deci există în permanență un factor de risc. Completăm acum lista cu informații prețioase și clasificăm aceste mici ulcerații dureroase în funcție de tipul lor.

Afte bucale minore

O aftă bucală minoră se vindecă destul de rapid, în aproximativ 14 zile. Leziunile sunt mici, de maximum un centimetru, sunt dureroase, dar nu lasă urme sau cicatrici după ce se tratează. Este o afecțiune care apare, de cele mai multe ori, la persoanele tinere, cu vârstă cuprinsă între 10 și 20 de ani, iar cauzele sunt, de regulă, mușcăturile involuntare sau rănile provocate de dispozitivele dentare.

Afte bucale majore

Aftele majore nu apar atât de des. În schimb, leziunile sunt mai mari, mai adânci, mult mai dureroase și mai greu de tratat. În cazul de față, pot apărea afte pe limbă și pe gingii, ajungând, în unele cazuri, și în gât. Procesul de vindecare poate dura chiar și 30 de zile, iar la final, pacienții pot rămâne cu cicatrici. Acestea pot apărea pe fondul unui sistem imunitar slăbit, dar și la persoanele care suferă de boala Crohn. Se instalează adesea și în cazul celor care au avut anterior o formă mai ușoară de aftă.

Afte bucale herpetiforme

Aftele bucale herpetiforme nu au nicio legătură cu herpesul. Denumirea medicală vine doar de la asemănarea cu acesta. Apar destul de rar, în special la pacienții trecuți de prima și a doua tinerețe, însă se tratează destul de rapid și nu lasă semne. Tratamentul poate dura de la 7 la maximum 15 zile. Leziunile nu sunt dureroase, dar recurența este mai mare comparativ cu celelalte două tipuri de afte bucale.

Simptomele aftelor bucale

Pacienții de orice vârstă se pot confrunta cu afte sub limbă, pe obraji, pe cerul gurii, pe interiorul buzelor, dar și la baza gingiilor. De regulă, acestea sunt niște formațiuni mai mici de un centimetru, albe sau galbene, înconjurate de un șanț roșiatic. Ne referim aici la ceea ce se vede în oglindă. Totuși, primele simptome pot apărea cu câteva ore înainte. Astfel, până ca leziunile să-și facă apariția la nivelul cavității bucale, pacienții pot simți ușoare furnicături și chiar senzație de arsură. Mai târziu, se instalează durerea, dar și disconfortul din timpul masticației. Unii pacienți întâmpină dificultăți în a vorbi, iar în cazuri mult mai complicate, pot apărea și alte simptome, precum: oboseală, febră, noduli limfatici inflamați și leziuni în afara cavității bucale.

Diagnostic și tratament pentru aftele bucale

De cele mai multe ori, aftele bucale dispar în termen de maximum 14 zile, fără să se aplice tratament medicamentos ori alte remedii naturiste. Pe de altă parte, pacienții care se confruntă cu episoade de recurență sau pacienții care observă că leziunile nu se vindecă, cei care prezintă și alte simptome (febră, dureri, dificultăți la masticație etc) trebuie să programeze, cât mai repede posibil, o vizită la stomatologie.

Poți cere ajutorul specialiștilor pentru numeroase tratamente dentare, dar și pentru a scăpa de aftele bucale cu tratament medicamentos. În funcție de complexitatea cazului, se poate face și o biopsie și, ulterior, se pot prescrie diferite tipuri de medicamente, precum:

• Medicamente cu hidrocortizon;
  • Medicamente cu steroizi;
  • Medicamente cu efect analgezic;
  • Antibiotice;
  • Geluri, creme și spray-uri antibacteriene;
  • Suplimente nutritive.

Poți combate aftele bucale prin tratament rapid, dar e important de menționat că medicamentele, gelurile, uleiurile sau cremele topice se prescriu în funcție de complexitatea cazului.

Complicațiile aftelor bucale

În privința complicațiilor, îți reamintim că, în unele cazuri, aftele în gură pot lăsa semne sau cicatrici destul de proeminente. Putem adăuga aici și deshidratarea sau apariția altor infecții bacteriene, în cazul pacienților cu HIV. Deși nu este neapărat o complicație, disconfortul și durerea pot afecta calitatea vieții, mai ales pe termen lung, atunci când aftele nu sunt tratate corespunzător.

Prevenția aftelor bucale

E destul de dificil să împiedici apariția aftelor în gât sau la nivelul cavității bucale, dar poți face anumite modificări în stilul de viață, tocmai pentru a elimina principalii factori de risc:

Atenție la alimentație

Există câteva produse alimentare care pot provoca alergii sau sensibilitate. Nu este o regulă universal valabilă, dar dacă ai consumat alune, covrigei, chipsuri din comerț, alimente mult prea sărate, acide ori picante și ai observat o ușoară sensibilitate sau o reacție alergică, ar trebui să eviți aceste alimente pe viitor.

Dietă echilibrată

Fructele, legumele și cerealele integrale nu ar trebui să-ți lipsească din dieta zilnică. Vitaminele și nutrienții contribuie la menținerea sistemului imunitar. Atenție însă, suplimentele alimentare ajută, dar se administrează doar la îndrumarea specialiștilor și, în orice caz, nu ar trebui să înlocuiască o masă sănătoasă.

Igienă orală adecvată

Periajul realizat de două ori pe zi, însoțit de ața dentară, dușul bucal și apa de gură contribuie la eliminarea bacteriilor din cavitatea bucală. Pentru a evita leziunile, periuța de dinți trebuie să fie moale, iar periajul trebuie să se realizeze ușor, fără a pune o presiune mult prea mare pe dinți și gingii. Nu uita să schimbi periuța sau să înlocuiești capătul acesteia frecvent! Tot aici, amintim și de igienizarea corectă a protezelor mobile sau a gutierelor de orice fel.

Vizitele regulate la stomatologie

Un control stomatologic, efectuat la fiecare 6 luni, te poate ține departe de complicațiile și riscurile asociate cu aftele bucale, dar și cu alte probleme de ordin dentar. E mult mai ușor să previi și chiar să tratezi o afecțiune în stadiu incipient decât să găsești soluții la problemele complexe.

Limitarea obiceiurilor vicioase

Tutunul, de exemplu, poate favoriza dezvoltarea bacteriilor la nivelul cavității bucale, mai ales atunci când vorbim despre o igienă orală deficitară.

Controlul stresului

Deși trăim într-o lume în care stresul plutește în aer, un stil de viață sănătos include și tehnici de gestionare pentru episoadele de anxietate. Stresul este un factor declanșator pentru multe probleme de sănătate.

În final, îți reamintim că, de cel mai multe ori, aftele bucale nu ar trebui să-ți afecteze rutina. Deși apar din diferite motive, uneori cu recurență, pot fi tratate rapid și eficient. Cere ajutorul specialiștilor!

Întrebări frecvente

Pot fi aftele bucale o indicație a unei probleme grave de sănătate?

Da. În unele cazuri, aftele pot fi asociate cu anumite boli autoimune ori cu infecțiile virale.

Se permite consumul de alimente picante sau acide pe timpul tratamentului pentru afte bucale?

Se recomandă ca pacienții să nu consume alimente sau băuturi picante, sărate ori acide până la dispariția leziunilor. De asemenea, este contraindicat consumul alimentelor mult prea tari ori crocante.

Pot apărea aftele bucale și la bebeluși?

Da, aftele pot apărea și în rândul bebelușilor. Indispoziția, refuzul de a mânca și, în cazuri mult mai grave, episoadele febrile trebuie să te trimită de urgență la medic.

Data articol: 4 aprilie 2024