Măsea spartă: Află soluția pentru fractura dentară

masea sparta

Sănătatea dinților are un rol deosebit de important în viața omului modern, cel care își dorește să afișeze în public un zâmbet cuceritor, cel care este mereu ocupat și nu are timp de intervenții de durată, cel care iubește să nu aibă nicio reținere alimentară. Cu toate acestea, există situații în care chiar și cei mai atenți dintre noi pot ajunge la stomatologie cu o măsea spartă. Cum ajungi în această situație și care sunt opțiunile de tratament? Află toate aceste detalii din articolul nostru! Vom analiza pe rând cauzele, simptomele și soluțiile disponibile în cabinet.

Cauzele măselelor sparte

De cele mai multe ori, măselele sau dinții se sparg pe fondul traumatismelor. Aici există și un exemplu concret: copiii ajung adesea la stomatologie cu fracturi dentare dobândite prin joacă. Un alt factor declanșator este slăbirea dintelui în urma scoaterii nervilor. Un dinte devitalizat este mult mai fragil. De aceea se recomandă o coroană dentară. Aceasta nu doar că îi oferă formă și funcționalitate, ci și protecție pe termen lung. Alte cauze pot fi:

• Măsea cariată pană la nerv;
  • Consumul excesiv de alimente dure;
  • Desfacerea ambalajelor cu dinții;
  • Bruxismul;
  • Schimbări bruște de temperatură, în cazul alimentelor și băuturilor;
  • Plombe și alte restaurări mari și vechi.

Simptomele măselelor sparte

De cele mai multe ori, pacienții pot depista această problemă încă de acasă. O măsea cariată și spartă se poate vedea și în oglindă, dacă ai obiceiul de a-ți analiza dantura. Totuși, există și situații în care, se poate simți doar prin atingere (cu limba) sau când fractura se observă doar la un control periodic. Atunci când dintele are nerv, pacientul simte o durere destul de mare în momentul în care acesta se fracturează. De asemenea, poate să apară sânge la nivelul gingiilor. La polul opus, atunci când dintele nu are nerv, e foarte posibil să nu apară durere, dar cu siguranță vor apărea leziuni la nivelul limbii sau obrajilor. Alte simptome specifice pot fi:

• Sensibilitate la cald și rece;
  • Probleme la masticație;
  • Umflarea gingiei.
fractura dentara

Tratamentul măselelor sparte

Dacă ai un dinte spart și nu ai programat deja o întâlnire cu echipa medicală, ar fi cazul să te grăbești. Unii pacienți ajung pe scaunul din cabinet cu o măsea ruptă până la gingie, alții vin cu carii profunde care au afectat mare parte din structura dintelui. În funcție de particularitatea fiecărui caz clinic în parte, există mai multe soluții pentru fractura dentară.

Tratament pentru măsea spartă cu rădăcină neafectată

În cel mai bun caz, rădăcina dintelui nu este afectată în momentul fracturării, ceea ce înseamnă că acesta poate fi salvat. În cazul fracturilor mici, pacientul poate scăpa cu o simplă obturație de canal. Menționăm și aici posibilitatea de a aplica o coroană dentară peste dintele tratat. De multe ori, nu se poate acoperi gaura din dinte cu o mică plombă. Plus că am menționat deja care este rolul coroanei dentare. Putem detalia acest subiect pe parcursul celor 3 etape specifice:

• Tratament de canal radicular: Presupune îndepărtarea țesuturilor afectate și tratarea infecției;
  • Plombă sau coroană dentară: În funcție de cantitatea îndepărtată, echipa medicală va decide care este cea mai bună soluție pentru cazul tău;
  • Reconstrucție măsea ruptă: În cazul în care există lucrări vechi, se poate opta pentru reconstrucția dintelui.

Tratament pentru măsea spartă cu rădăcină afectată

În cazul măselei care nu mai are nerv, deci cea devitalizată, este necesar să se aleagă o coroană dentară pentru a-i oferi rezistența de care are nevoie în procesele masticatorii. Cu toate acestea, există cazuri în care se impune extracția pentru rădăcina măselei rupte. Această ultimă soluție se aplică doar în cazul în care rădăcina a fost puternic afectată și nu mai poate fi salvată. Singura soluție pentru un zâmbet complet, sănătos și frumos este înlocuirea acesteia cu un implant dentar – un cadru realizat din titan sau alte materiale biocompatibile, sub formă de șurub, care se inserează în os cu scopul de a înlocui rădăcina naturală a dintelui extras de pe arcadă.

solutie masea sparta

Factori de risc și complicații pentru măselele sparte

Ca principali factori de risc, amintim: sporturile de contact, traumatismele și, în cazul copiilor, jocurile ușor violente, cariile netratate sau nedepistate la timp, neglijența, lipsa igienei orale și desfacerea ambalajelor cu dinții.

Dacă dintele este vital, deci încă are nerv, fractura dentară poate conduce în timp la complicații, iar aici ne referim la infecții severe. Acestea din urmă pot facilita distrugerea rădăcinii, ceea ce înseamnă că se va impune extracția dintelui.

În cele din urmă, îți amintim cât de importantă este prevenția și cât de mult contează să ajungi periodic la controalele stomatologice. Ai o măsea ruptă până la gingie? Ar fi cazul să programezi de urgență o întâlnire cu echipa medicală. Deși în unele cazuri, fractura dentară nu provoacă durere sau alte leziuni, netratată corespunzător poate facilita apariția altor probleme. Sănătatea orală trebuie să reprezinte o prioritate pentru oricine, indiferent de vârstă, sex, profesie sau origine. Un zâmbet frumos și sănătos contribuie atât la imaginea afișată în societate, cât și la starea generală de bine.

Data articol: 23 aprilie 2024