Gingivectomie: Procedura laser, indicații și contraindicații

gingivectomie

Ai o mulțime de motive să zâmbești, dar eviți să o faci, fiind nemulțumit de felul în care arată gingiile tale. Zâmbetul gingival apare atunci când gingia se dezvoltă semnificativ pe suprafața dinților. E o problemă întâlnită destul de frecvent în rândul pacienților din toate categoriile de vârstă. Din fericire, există un tratament stomatologic: gingivectomia. De altfel, acest tratament este indicat și din punct de vedere terapeutic. Dezvoltăm subiectul pe parcursul acestui articol, vorbind despre gingii inflamate și dureroase, parodontoză și zâmbet inestetic.

Ce este gingivectomia?

Prin gingivectomie se îndepărtează țesutul gingival inflamat sau crescut în exces. Cu ajutorul acestei proceduri, se creează un contur uniform al gingiei și se curăță foarte bine suprafața afectată. De cele mai multe ori, se recomandă gingivectomie cu laser, dar procedura se poate realiza și chirurgical. În funcție de particularitățile fiecărui caz clinic, echipa medicală va recomanda cea mai bună opțiune de tratament. Scopul final este acela de a trata infecția, de a îndepărta surplusul și de a obține un zâmbet frumos și sănătos.

Indicații pentru gingivectomie

Indicațiile pentru gingivectomie trebuie să vină din partea medicului, în urma consultației. Spuneam la începutul articolului că această procedură este utilizată atât în scop estetic, cât și terapeutic.

Gingivectomia ca procedură terapeutică

Acest tratament se realizează în cazurile avansate de parodontită, atunci când alte metode de tratament nu au înregistrat rezultate pozitive sau când echipa medicală decide, încă de la început, că pacientul are nevoie de un tratament cu laser pentru gingivită. Mai concret, gingivectomia ca procedură terapeutică se recomandă în următoarele situații:

• Gingivită;
  • Parodontoză;
  • Infecții dentare;
  • Carii subgingivale;
  • Abcese gingivale;
  • Leziuni de colet;
  • Lezarea gingiei (după îndepărtarea aparatului dentar).

Gingivectomia ca procedură estetică

Gingivectomia se recomandă și în scop estetic, în cazul pacienților care suferă de hiperplazie gingivală. Creșterea excesivă a gingiei peste dinți poate avea cauze genetice, dar poate fi influențată și de anumite medicamente ori de proceduri terapeutice complexe. Cu toate acestea, gingivectomia se recomandă doar dacă aduce beneficii semnificative calității vieții.

Reamintim că orice procedură chirurgicală sau cu laser se realizează doar la recomandarea specialiștilor. Dacă până acum nu ai avut curajul să faci o programare, te anunțăm cu drag că, datorită avansului tehnologic, există proceduri minim invazive, care se realizează cu zero durere. Poate ai nevoie de un tratament laser pentru parodontoză ori de alte proceduri de ordin estetic. Pentru sănătatea ta generală, ar fi bine să nu le amâni.

Cauzele creșterii excesive a gingiilor

Țesutul gingival poate crește excesiv din mai multe motive. Pot fi factori de ordin genetic, boli autoimune, dezechilibru hormonal etc. De cele mai multe ori, pacienții se prezintă la stomatologie cu hiperplazie gingivală, pungi parodontale sau infecții ale țesuturilor moi:

• Hiperplazie gingivală: Țesuturile gingivale cresc în volum și ajung în cele din urmă să ocupe în întregime spațiile dintre dinți. Apar sângerările, sensibilitatea dentară, respirația urât mirositoare, gingiile se înroșesc, iar placa bacteriană se așează mult mai ușor pe suprafața dinților;
  • Pungile parodontale: Acestea se formează în spațiile dintre dinți și gingii, acolo unde resturile alimentare au facilitat dezvoltarea bacteriilor. Din păcate, atunci când nu se intervine la timp, spațiul dintre dinți și gingie se mărește, iar în cel mai rău scenariu, apare mobilitatea dentară;
  • Infecție gingivală: Infecțiile apar, de cele mai multe ori, pe fondul unei igiene orale precare. Totuși, cauzele pot fi complexe și se recomandă tratament de specialitate încă de la primele semne.

Infecțiile și toate celelalte probleme cauzate de o igienă orală defectuoasă pot apărea și la persoanele care poartă coroane dentare. Deși sunt realizate din materiale rezistente, acumularea bacteriilor pe suprafața acestora favorizează apariția complicațiilor.

Diferența dintre gingivectomie și gingivoplastie

Nu putem merge mai departe fără a trece în revistă diferența dintre gingivectomie și gingivoplastie. Ambele se realizează prin aceleași tehnici, de multe ori, chiar și în aceeași ședință, dar există anumite diferențe:

• Prin gingivoplastie se remodelează țesutul gingival sănătos, fără a fi nevoie de o excizie a țesutului inflamat.
  • Prin gingivectomie se înlătură țesutul bolnav. Această procedură poate fi însoțită și de gingivoplastie.
procedura laser gingivectomie

Cum se realizează gingivectomia?

La momentul actual, gingivectomia se realizează, în mare parte, cu laserul, dar trebuie să știi că există și o variantă chirurgicală.

Gingivectomie realizată cu laser

Utilizarea laserului este mult mai avantajoasă deoarece permite coagularea sângelui și diminuează complicațiile de orice fel. Alte avantaje sunt:

• Vizibilitate în timpul procedurii;
  • Lipsa disconfortului;
  • Vindecare rapidă;
  • Perioadă de recuperare redusă.

Gingivectomie realizată chirurgical

De data aceasta facem referire la metoda clasică prin care se îndepărtează țesutul gingival, deci vorbim despre o operație la gingie. În urma intervenției, durerea este mai mare, dacă ar fi să comparăm cu prima metodă abordată. De altfel, zona se poate umfla ușor și poate sângera pentru câteva zile. Deși sunt reacții normale, e important să contactezi echipa medicală în cazul în care acestea se înrăutățesc.

Etapele prin care se realizează gingivectomia

Procedura se poate realiza în jurul tuturor dinților de pe arcadă, dar și în jurul unui singur dinte cu probleme. Etapele pot fi ușor diferite de la un caz la altul, dar la modul general, se parcurg următorii pași:

• Detartraj profesional, pentru a îndepărta tot tartrul și placa bacteriană de pe suprafața dinților, dar și interdentar;
  • Anestezie locală, pentru a oferi pacientului tot confortul de care are nevoie pe perioada procedurii;
  • Verificarea pungilor parodontale, determinându-se stadiul afecțiunii gingivale;
  • Îndepărtarea țesuturile afectate, cu bisturiul sau cu laserul;
  • Tratarea zonei cu substanțe antiseptice, pentru a curăța zona;
  • Fixarea unui pansament steril, la nevoie.

Perioada de recuperare după gingivectomie

Vindecarea gingiei se realizează destul de rapid, în aproximativ 7-21 zile. De obicei, pacienții revin rapid la stilul lor de viață, dar în primele zile acordă o atenție deosebită alimentației, medicamentației și îngrijirii orale. Detaliem chiar acum:

• Periajul se realizează cu blândețe și este completat de clătirea cu apă de gură pentru a împiedica apariția infecțiilor;
  • Este contraindicat ca pacienții să consume alimente dure, tari, sărate, condimentate, mult prea fierbinți sau acidulate. Dieta trebuie să se bazeze pe alimente moi, la o temperatură optimă. De altfel, se evită tutunul și alcoolul;
  • Disconfortul poate fi redus cu ajutorul analgezicelor și antiinflamatoarelor prescrise în cabinet. Atenție, medicamentația se administrează doar la recomandarea echipei medicale, în dozele sugerate.
indicatii gingivectomie

Așteptări înainte și după gingivectomie

În cazul așteptărilor, putem împărți pacienții în două categorii, cei care apelează la gingivectomie în scop terapeutic și cei care au nevoie de o procedură estetică:

• Înainte de gingivectomie, gingia este inflamată, voluminoasă și sângerează. Pacienții se confruntă cu gust și miros neplăcut, chiar și după periaj, întâmpină probleme cu alimentația și devin tot mai predispuși la complicațiile asociate bolii parodontale. După tratamentul cu laser, toate simptomele se ameliorează, infecția dispare, iar gingia începe procesul de regenerare.
  • În cealaltă parte, pacienții care au nevoie de o procedură estetică sunt nemulțumiți de zâmbetul lor. Practic gingiile acoperă o mare parte din dinți, oferind acel zâmbet gingival despre care aminteam la începutul articolului. După tratamentul cu laser, linia gingiei va avea un aspect natural, iar pacienții vor zâmbi cu încredere. În unele cazuri, se pot aplica și fațete dentare. Acestea din urmă se aplică pe suprafața dinților, oferind un aspect estetic deosebit de plăcut. Se elimină defectele de formă și volum, iar dinții sunt protejați.

Contraindicații pentru gingivectomie

Există și o serie de contraindicații pentru gingivectomie. E important să le cunoști, dar îți reamintim că decizia finală se va lua în cabinet, în urma consultației. Iată când nu este recomandată această procedură:

• În cazul pacienților care au gingii alergice;
  • În cazul gingivitelor de cauză hormonală sau în timpul sarcinii – aici se recomandă alte tratamente până după naștere;
  • În cazul pacienților cu anumite boli cronice în stadii avansate;
  • În cazul în care osul este foarte dezvoltat;
  • În cazul în care aspectul estetic poate fi afectat considerabil.

Prețul gingivectomiei cu laser

Tratamentele cu laser au revoluționat modul în care pacienții din întreaga lume își rezolvă problemele complexe. În cazul gingivectomiei, tratamentul se poate aplica pe un sigur dinte, dar și pe o suprafață mai mare. Recomandat este să faci o programare la o primă consultație pentru a discuta în detaliu despre toate problemele cu care te confrunți. Se face un plan personalizat de tratament și, în baza procedurilor, se va realiza și un cost total. Ca o informație generală, prețul pentru gingivectomie în scop terapeutic cu laser/dinte este de 500 de lei. Programează o primă întâlnire cu specialiștii dacă vrei să beneficiezi de o procedură modernă de gingivectomie cu preț avantajos!

În cele din urmă, gingivectomia este o procedură care aduce numeroase avantaje pacienților. Cu toate acestea, doar un medic îți poate spune care este cel mai recomandat tratament pentru sănătatea gingiilor tale.

Întrebări frecvente

Cât durează gingivectomia?

Durata procedurii depinde foarte mult de complexitatea cazului. Practic, poate dura de la 30 de minute până la mai bine de o oră.

Gingivectomia este dureroasă?

Pentru că se realizează sub anestezie, procedura nu implică durere. Cu toate acestea, se poate instala un disconfort (resimțit diferit de la un pacient la altul). Pentru perioada de recuperare se prescriu medicamente cu efect analgezic.

Gingivectomia este o procedură permanentă?

Da, gingivectomia este o procedură permanentă. Îți reamintim și aici despre menținerea igienei orale. În lipsa periajului, pot reapărea alte complicații și infecții la nivelul țesuturilor moi.

Data articol: 1 mai 2024