Carie de colet: Cauze, tratament și recomandări

Cariile dentare netratate la timp pot facilita apariția altor probleme complexe. Încă de mici am fost învățați să ne spălăm pe dinți de două ori pe zi și să mergem regulat la stomatologie, să avem grijă de zâmbetul nostru, ferindu-ne de traumatisme și alte accidente. Deși e greu să te abții de la dulciuri sau de la băuturile carbogazoase, o igienă corespunzătoare poate împiedica apariția cariilor.

O carie dentară îți afectează atât starea de sănătate, cât și starea de spirit, iar în funcție de gravitatea cazului, lucrurile se pot complica inutil. Cariile de colet, de exemplu, îți pot da mari bătăi de cap. Acestea afectează direct smalțul, dentina și cementul dintelui. Ce este caria de colet, cum apare, cum se tratează, dar și cum se poate preveni? Află totul despre sănătatea dentară din acest articol.

Ce înseamnă carie de colet?

Dintele este format din coroană dentară (partea vizibilă, pe care o expunem atunci când zâmbim) și rădăcină (partea din interior, care îl menține pe poziții). Între cele două părți există și o zonă de mijloc. În practică, această zonă poartă denumirea de „colet”. O carie de colet se formează la baza dinților, chiar lângă marginea gingiei. De cele mai multe ori, acest tip de carie poate fi mult mai periculoasă decât cariile care se formează pe partea unde se realizează masticația. Mai mult decât atât, aceste carii de colet pot fi greu de depistat acasă din cauza depozitelor de tartru dentar.

Cauzele formării carieri de colet

Caria de colet, ca orice altă carie, se formează, în primul rând, din cauza plăcii bacteriene – o peliculă care acoperă zilnic dinții, fiind compusă din bacterii și resturi alimentare. În lipsa igienei orale, placa bacteriană se va transforma în timp în tartru și va favoriza apariția cariilor pe întreaga suprafață a dintelui. De aceea insistăm ca fiecare pacient să ajungă la stomatologie de cel puțin două ori pe an, pentru un control și o igienizare dentară. Odată format, tartrul dentar nu se poate elimina acasă, prin periaj riguros. Ne întoarcem la cauzele formării carieri de colet și adăugăm alți factori favorizanți pe listă:

• Retracția gingivală: Lipsa igienei orale, periajul agresiv sau afecțiunile parodontale pot favoriza apariția retracției gingivale. Practic, gingiile se retrag ușor și expun o porțiune a dinților – coletul. Atunci când această zonă este expusă, devine un mediu propice pentru dezvoltarea bacteriilor și apariția cariilor de colet;
  • Periaj realizat incorect: Dacă folosești o periuță cu peri duri sau îți agresezi dinții în timp ce îi cureți, smalțul va avea de suferit și, în cele din urmă, vor apărea și cariile de colet;
  • Bruxismul: Scrâșnitul din dinți, mai ales cel involuntar, conduce în timp la abraziunea dinților și, mai apoi, la apariția cariilor de colet;
  • Anumite medicamente: Sunt anumite medicamente care, administrate pe termen lung, contribuie la uscarea gurii, prin scăderea nivelului de salivă. În lipsa salivei, bacteriile pot ajunge mult mai ușor pe suprafața dinților, făcându-și loc în smalțul dentar.

Putem adăuga aici și alinierea incorectă a dinților, vârsta și bijuteriile înșurubate în limbă. E o listă destul de lungă, ceea ce înseamnă că există mulți factori care îți pot crea probleme serioase cu dantura.

Simptomele cariei de colet

E important să știi că simptomele cariei de colet nu sunt deloc diferite față de cele ale altor tipuri de carii dentare. Pentru început, poți simți un disconfort sau o senzație de durere la periaj ori în urma consumului de alimente sau lichide reci/ fierbinți. Durerea poate fi și una persistentă, într-un stadiu avansat, atunci când nu mai este influențată doar de alimente, lichide sau periaj. Iată și alte simptome:

• Gingii inflamate;
  • Retracție gingivală;
  • Respirație urât mirositoare;
  • Prezența unor pete maronii pe suprafața dinților, cât mai aproape de marginea gingiei.

Stadiile cariei de colet

Pentru a identifica timpuriu simptomele carieri de colet, e important să cunoști cele 3 stadii:

• Stadiul 1: În primă fază, cariile de colet nu pot fi depistate acasă, în oglindă. Pentru început, se formează doar niște pete albicioase la marginea dintelui și doar un stomatolog poate identifica această problemă. De asemenea, în acest stadiu, caria de colet nu provoacă durere;
  • Stadiul 2: În a doua fază încep să apară durerile, iar petele albicioase capătă o culoare brun-maronie. Acum poți depista cariile și acasă;
  • Stadiul 3: Atunci când sunt ignorate primele semnale de alarmă, caria de colet ajunge până la pulpa dentară, provocând inflamație și dureri persistente.

Diagnosticul și tratamentul cariei de colet

E important să ajungi la stomatologie încă de la primele semne, la fel cum este important să nu ratezi controalele periodice (de regulă, din 6 în 6 luni). Un diagnostic clar se poate pune doar în cabinet, în urma controlului de specialitate. Va fi nevoie și de o radiografie. În unele cazuri, caria se poate afla sub tartru ori sub lucrările protetice.

Tratamentul constă în curățarea țesutului bolnav și umplerea zonei cu material compozit. Practic, după ce se îndepărtează caria, se aplică o plombă și pacientul poate pleca acasă. Sigur că există și situații în care se pot impune tratamente speciale pentru îndepărtarea infecției. De asemenea, dacă vizita la stomatologie coincide cu programarea de la 6 luni, se poate face și detartraj. Atenție, igienizarea profesională se realizează de două ori pe an sau așa cum ți s-a recomandat la ultima consultație!

Complicațiile cariei de colet

Ca orice altă carie, netratată la timp, caria de colet poate conduce la apariția infecțiilor și, mai târziu, la pierderea dinților. Sunt situații în care țesutul dentar este puternic afectat și se impune extracția. Poți elimina din start acest scenariu, mergând periodic la stomatologie.

Cum poți preveni caria de colet?

Incisivii, caninii și premolarii sunt mult mai predispuși la apariția acestui tip de carie. Pentru a te feri de complicații, trebuie să ții cont de cele 3 reguli de bază în prevenirea cariilor de colet: igienă orală, controale periodice și alimentație echilibrată. Le analizăm pe rând:

• Spală-te pe dinți de două ori pe zi. Periajul trebuie realizat cu blândețe, prin mișcări verticale și completat de ața dentară și apa de gură. Dacă este posibil, te poți spăla pe dinți după fiecare masă. Așa vei împiedeca depunerile de placă bacteriană;
  • Mergi la controalele periodice: Dacă respecți vizitele regulate la stomatologie, echipa medicală va depista orice problemă din stadiu incipient. Va fi mult mai ușor, dar și mai ieftin de tratat;
  • Optează pentru o alimentație echilibrată: O alimentație bogată în vitamine și nutrienți te poate ține departe de multe probleme. Limitează consumul de carbohidrați, zahăr și băuturi carbogazoase.

Caria de colet la copii și bebeluși

Caria de colet poate afecta și dinții temporari, apariția acesteia fiind facilitată de consumul de lapte. Din păcate, în rândul celor mici, cariile pot avea o evoluție mult mai rapidă, ceea ce poate conduce la pierderea timpurie a dinților de lapte. Mergi cu cel mic la stomatologie încă din momentul în care îi apar primii dințișori! De asemenea, copiii, chiar și cei mai mici, trebuie să aibă o rutină de îngrijire a dințișorilor de lapte.

Ai grijă de sănătatea dinților tăi, respectând vizitele periodice la stomatologie! Caria de colet poate afecta profund țesutul dentar, iar pe fondul neglijenței, poți ajunge la complicații dureroase și costisitoare.

Întrebări frecvente

Există o categorie de pacienți predispuși la apariția cariilor de colet?

Da. Pacienții care nu au o igienă orală adecvată se pot confrunta adesea cu probleme de ordin dentar, inclusiv cariile de colet. Putem adăuga aici și acea categorie de persoane care consumă frecvent alimente și băuturi pe bază de acid și zahăr.

Ce se întâmplă atunci când o carie de colet nu este îndepărtată la timp?

Dacă nu este curățată în timp util, caria de colet poate afecta profund țesuturile, conducând la pierderea dinților.

Se face obturație de canal în cazul cariei de colet?

Depinde de complexitatea cazului. Obturația este indicată în cazul cariilor profunde. Pentru a evita această procedură, se insistă asupra controalelor periodice. E mult mai ușor să tratăm o problemă în stadiu incipient.

Data articol: 6 iunie 2024