Extracția implantului dentar: Când și cum se realizează?

extractie implant dentar

Implanturile dentare sunt tot mai apreciate de pacienții din întreaga lume, de acei oameni care își doresc să zâmbească încrezători, dar și să se întoarcă la obiceiurile alimentare și la viața cu care erau obișnuiți înainte de a-și pierde dinții. Implanturile sunt eficiente și inovatoare, oferind pacienților numeroase beneficii în ceea ce privește funcționalitatea și estetica orală.

Acestea se integrează foarte bine în osul maxilar sau mandibular și, cu o îngrijire atentă, rezistă foarte mult timp. Pe de altă parte, există și cazuri (într-un procent de 1–2%) în care se impune extracția implantului dentar. Cum se ajunge în această situație, dar și care sunt pașii de urmat, vei afla pe parcursul acestui articol.

Când este necesară extracția unui implant dentar?

Iată când trebuie extras implantul dentar:

• Periimplantita: Chiar și atunci când optezi pentru un implant dentar premium, igiena orală și respectarea vizitelor regulate la stomatologie fac diferența dintre o dantură sănătoasă și una problematică. Periimplantita este o infecție a țesuturilor care înconjoară implantul. Aceasta se dezvoltă, de regulă, din cauza igienei orale precare;
  • Eșecul osteointegrării: Succesul unui implant dentar ține de perioada de osteointegrare, o perioadă de 3 – 6 luni. Vorbim aici despre legătura funcțională dintre țesutul osos și implantul care are rolul de a înlocui rădăcina naturală a dintelui pierdut;
  • Respingerea implantului de către organism: Apare, de obicei, în cazul bolilor cronice acute sau în cazul unui sistem imunitar slăbit.

La această listă putem adăuga și alte motive, precum: suprasolicitarea implantului în perioada de recuperare, poziția incorectă a implantului, deteriorarea acestuia, complicații mecanice și nerespectarea indicațiilor oferite în cabinet cu privire la igiena corectă după implantul dentar.

durerea dupa implant dentar

Semne și simptome care indică necesitatea extracției

Există o serie de contraindicații pentru implantul dentar și vorbim aici, în mare măsură, despre bolile acute, tumori maligne sau diferite alte afecțiuni grave. Pe de altă parte, aceste contraindicații se împart în două categorii: absolute și relative. Astfel, există situații în care se pot găsi soluții adaptate după caz.

Relația dintre medic și pacient trebuie să se bazeze pe comunicare, sinceritatea fiind factorul decisiv pentru succesul implantului dentar. Sunt cazuri în care oamenii nu se încadrează în cele două categorii menționate mai sus, dar uită de recomandările primite în cabinet sau, pur și simplu, se confruntă cu simptomele unui implant dentar nereușit. Iată care sunt acestea:

• Sângerări excesive;
  • Gingii inflamate;
  • Durere;
  • Febră;
  • Masticație greoaie;
  • Dureri de cap;
  • Respirație urât mirositoare;
  • Mobilitatea implantului;

Reține că în primele zile după implantul dentar este absolut normal ca gingiile să se umfle, să simți durere, să sângerezi ușor și chiar să observi că temperatura corpului este mai ridicată decât de obicei. Toate aceste simptome trebuie să se amelioreze treptat. În caz contrar, va fi necesar să te întorci în cabinet.

Diagnostic și evaluare

Odată ce observi semne de îngrijorare, trebuie să apelezi la ajutorul specialiștilor. În cadrul clinicii se va evalua situația implantului dentar și se vor găsi soluțiile potrivite, adaptate stării tale de sănătate. De menționat este și faptul că sunt destul de rare cazurile în care pacienții se confruntă cu un implant dentar nereușit. La modul general, implantologia se bucură de o rată foarte mare de succes (la noi este de peste 99%).

extractia implantului dentar

Tehnica de extracție

Îndepărtarea implantului dentar se realizează doar în cabinetul stomatologic, sub anestezie locală. Astfel, pacientul nu va simți durere în tot acest timp.

După anestezie, se îndepărtează lucrarea protetică și se realizează o incizie în gingie pentru a facilita accesul în zona implantului. Se îndepărtează implantul, se curăță zona, iar la final, gingiile se suturează.

Perioada de recuperare după extracția implantului dentar

Indicațiile pentru perioada de recuperare după extracția implantului dentar sunt asemănătoare cu recomandările pe care pacienții le primesc după procedura implantului dentar. Este foarte importat să pui odihna pe primul loc, să te hidratezi corespunzător și iei medicamentele așa cum indică prescripția medicală. Evită alimentele crocante și lipicioase, nu atinge zona cu limba sau cu degetele și respectă întocmai sfaturile primite în cabinet. Starea de bine trebuie să se instaleze treptat, după aproximativ 5 zile.

Alternative după extracția implantului dentar

Implantul dentar poate fi înlocuit cu alt implant, dar cu două condiții: zona să fie lipsită de infecții și să existe suficient volum osos. Sigur că și starea generală de sănătate va contribui la decizia finală. Există cazuri în care se plasează un nou implant dentar imediat, dar și cazuri în care se optează pentru o perioadă de așteptare, timp în care se realizează diferite tratamente și proceduri.

Concluzionând, extracția implantului dentar se recomandă doar în anumite situații rare și se realizează în cabinetul stomatologic. La modul general, implanturile dentare sunt cunoscute pentru rezistență, dar și pentru rata mare de succes. Cu toate acestea, se întâmplă uneori ca pacienții să se confrunte cu diferite probleme. Nu amâna vizita la stomatologie și cere cât mai repede ajutor de specialitate!

Data articol: 14 decembrie 2023