Contraindicații implant dentar: Află care sunt acestea

contraindicatii implant dentar

Stomatologia evoluează constant și aduce în atenția pacienților soluții moderne și personalizate în ceea ce privește o dantură frumoasă, sănătoasă și complet funcțională. Indiferent de vârstă, oamenii apelează din ce în ce mai mult la ajutor de specialitate, conștienți fiind de faptul că un astfel de tratament nu doar că le va îmbunătăți considerabil starea de sănătate, dar le va schimba și perspectivele, fiind mulțumiți cu propria imagine pe care o văd în oglindă.

Cu toate acestea, există persoane care nu pot opta pentru un implant dentar. Curios sau nu, deși implantologia a înregistrat rezultate spectaculoase de-a lungul timpului, această ramură a medicinii dentare nu este potrivită pentru orice pacient. Există anumite situații când nu se poate face implant dentar. Care sunt aceasta? Vei descoperi pe parcursul articolului.

Când este indicat implantul dentar?

Implanturile dentare sunt dispozitive medicale folosite pentru a înlocui dinții care lipsesc de pe arcadă din diferite motive, precum: traumatisme, afecțiuni orale, parodontoză, carii profunde etc. Practic, implantul arată ca un mic șurub – un dispozitiv care odată ce este inserat în os, va înlocui, în mod artificial, rădăcina dintelui natural. Dacă vrei să-ți calculezi costul implantului dentar, reține și că, la final, acesta va fi acoperit cu o coroană dentară. În acest fel, zâmbetul tău își va recăpăta funcționalitatea, rezistența, dar și frumusețea.

Indicațiile pentru inserarea implantului dentar sunt numeroase, dar ți-am realizat o listă cu principalele motive pentru care pacienții ajung adesea pe scaunul din cabinetul stomatologic:

• Pierderea unui singur dinte;
  • Pierderea mai multor dinți de pe arcadă;
  • Pierderea tuturor dinților de pe arcadă;
  • Intoleranță la diferite alte alternative.

Așa cum ai observat, stomatologia îți oferă posibilitatea de a opta chiar și pentru implantul dentar pentru toată gura. Aici poți avea în vedere opțiuni precum: all-on 4/6 sau 8-10 implanturi pe arcadă.

cand nu poti pune implant dentar

Când este contraindicat implantul dentar?

Hai să vorbim și despre contraindicații pentru implant dentar! Ei bine, există anumite situații în care pacienții nu sunt eligibili pentru un astfel de tratament, iar în cazul de față vorbim despre contraindicații absolute și contraindicații relative.

Contraindicații absolute

Aici ne referim la afecțiunile severe, acele afecțiuni care nu permit realizarea intervențiilor chirurgicale:

• Boli ale sistemului imunitar;
  • Prezența tumorilor maligne;
  • Probleme de ordin psihiatric la nivel avansat;
  • Afecțiuni grave ale sistemului cardiovascular;
  • Afecțiuni severe la nivel osos;
  • Insuficiență renală;
  • Infarct recent.

Contraindicații relative

În acest caz, vorbim despre boli sau alte tulburări care pot fi tratate sau monitorizate cu atenție:

• Diabet zaharat;
  • Hepatite cronice;
  • Boli endocrine;
  • Infecții virale;
  • Buxism;
  • Fumat excesiv.

Cu condiția de a se monitoriza constant starea de sănătate, se pot găsi soluții personalizate de tratament cu implant dentar pentru pacienții care suferă de aceste afecțiuni. De altfel, trebuie menționat și faptul că o altă contraindicație ține de vârstă. Copiii și adolescenții nu pot beneficia nici de implant dentar rapid, nici de implant clasic până când nu se finalizează dezvoltarea osoasă, mai exact după perioadă adolescenței.

Un alt aspect de luat în calcul ține de sarcină și alăptare. Gravidele nu pot lua orice tratament. În plus, anestezicele și radiografiile pot afecta negativ copilul, iar procedura implantului dentar implică și aceste etape. Și în cazul femeilor care alăptează există anumite contraindicații, iar motivul este unul cât se poate de simplu: substanțele din medicamente și anestezice ajung în lapte, provocând reacții nedorite sugarului.

Complicațiile implanturilor dentare

Pe tot parcursul acestui drum, un drum care conduce către un zâmbet frumos și sănătos, relația dintre medic și pacient este foarte importantă. Trebui să asculți sfaturile primite în cabinet, să respecți recomandările, să prezinți cât mai sincer situația cu care te confrunți și să adresezi întrebări atunci când există neclarități. Iată câteva reacții după implant dentar – situații cu care te poți confrunta în cazul în care nu există o comunicare eficientă:

• Infecție: Aceasta apare atunci când zona nu este îngrijită corespunzător și se poate trata în funcție de gravitate. Astfel că poți scăpa ușor cu antibiotic sau cu o grefă pentru țesutul moale sau va fi necesar să se elimine țesutul osos implantat și chiar implantul pentru a curăța întreaga zonă;
  • Retracție gingivală: Există și situații în care gingia din jurul implantului începe să se retragă, să apară inflamația, disconfortul și durerea. În acest caz, este necesar să ajungi cât mai repede în cabinetul stomatologic;
  • Slăbirea implantului: La baza succesului implantului dentar stă procesul de osteointegrare – modul în care dispozitivul medical fuzionează cu osul. În cazul în care acest proces nu s-a realizat cu succes, va fi nevoie să revii la stomatologie.
implant dentar

Evaluarea și Planificarea Implantului Dentar

Poate că ce ai citit mai sus te-a pus pe gânduri, dar trebuie să-ți reamintim că, la modul general, tratamentul cu implant dentar are o rată spectaculoasă de succes. În plus, îngrijiți corespunzător, dinții pot rezista o viață întreagă, fără să te confrunți cu vreo infecție la implantul dentar sau alte probleme. Aici intervine relația dintre medic și pacient.

Rolul medicului în evaluare contraindicațiilor

Comunicarea eficientă între medic și pacient trebuie să reprezinte o prioritate pentru orice persoană care își dorește să ajungă pe scaunul din cabinetul stomatologic, mai ales dacă se confruntă cu anumite probleme de sănătate, aparte de lipsa dinților de pe arcadă. Iată care sunt principalele aspecte care sunt evaluate în prima etapă, atunci când se constată dacă un pacient este eligibil sau nu pentru tratamentul cu implant dentar:

• Starea generală de sănătate;
  • Starea de sănătate a osului;
  • Starea de sănătate a gingiilor.

Dezvoltarea Unui Plan Personalizat

În urma evaluării, se va dezvolta un plan personalizat de tratament, iar acest plan poate implica: proceduri pentru pregătirea zonei, selectarea materialelor și tipului de implant potrivit pentru starea de sănătate a pacientului, stabilirea unui program de monitorizare postoperatorie etc.

Așadar, există anumite contraindicații în ceea ce privește implantul dentar, dar fără o evaluare de specialitate nu poți ști dacă te încadrezi sau nu în această categorie de pacienți. În plus, medicina a evoluat, iar pe lângă tratamentul infecției la implant dentar, există și alte soluții personalizate care îți pot salva zâmbetul.

Data articol: 3 noiembrie 2023