Placa bacteriană dentară: Cauze și tratament

Știai că placa bacteriană se formează în mod natural pe dinți? Aceasta apare în urma consumului de alimente și băuturi bogate în zahăr și proteine. Nu poți împiedica apariția acelei pelicule albe și lipicioase, dar o poți ține sub control prin câteva reguli simple.

Cum neîndepărtată la timp, placa bacteriană dentară facilitează apariția acelor depozite inestetice de tartru dentar, este important ca orice pacient să ia în serios acest subiect. Ce este placa bacteriană, cum se formează și cum poate fi îndepărtată? Descoperă toate aceste detalii în articolul LLL Dental. Vei afla că majoritatea afecțiunilor dentare ar putea fi evitate încă de acasă, printr-o igienă riguroasă.

Cum se formează placa bacteriană?

Placa bacteriană este o peliculă lipicioasă care se formează la nivelul întregii cavități bucale (dinți, gingii, limbă, mucoase). Aceasta se formează în procesului de masticație. Deși este considerată o consecință firească a consumului de zahăr și proteine, această peliculă trebuie îndepărtată la timp prin periaj și ață dentară. Mai concret, resturile alimentare, în combinație cu mediul umed și saliva prezentă la nivelul cavității bucale favorizează multiplicarea bacteriilor. De cele mai multe ori, placa bacteriană poate oferi acea senzație de dinți murdari, dar trebuie să știi că se poate forma și în spațiile interdentare.

Din ce este formată placa bacteriană?

Placa bacteriană sau placa dentară este formată din resturi alimentare și salivă. Bacteriile prezente la nivelul cavității bucale se hrănesc cu aceste resturi, se multiplică și formează acea peliculă acidă. Deși, aceasta ar trebui să fie incoloră, în unele cazuri poate provoca decolorarea dinților, ceea ce atrage după sine și un aspect total inestetic.

Cauzele formării plăcii bacteriene

În principal, consumul de alimente bogate în zahăr și carbohidrați (sucuri, dulciuri, pâine și produse de patiserie) favorizează multiplicarea bacteriilor la nivelul cavității bucale. Apoi, pe fondul igienei orale deficitare, aceste bacterii pot afecta smalțul dinților. Putem adăuga pe listă tutunul, uscăciunea gurii și anumite afecțiuni medicale (HIV/SIDA), prezența anumitor lucrărilor dentare și existența unor neregularități structurale ale suprafețelor dentare. Toate acestea creează un mediu prielnic pentru dezvoltarea bacteriilor.

Diferența dintre placa dentară și tartru

În lipsa periajului de două ori pe zi, placa bacteriană se poate mineraliza în timp, facilitând apariția tartrului. Acesta se formează de-a lungul gingiilor, este inestetic și nu mai poate fi îndepărtat acasă. De asemenea, tartrul poate conduce în timp la retracție gingivală și alte afecțiuni serioase. Iată și principalele diferențe dintre placă și tartru:

• Placa bacteriană este moale, tartrul dentar este dur, ca de piatră;
  • Placa bacteriană se formează pe toată suprafața dinților, tartrul dentar se formează în apropierea gingiilor;
  • Placa bacteriană poate fi îndepărtată zilnic acasă, tartrul dentar necesită intervenția medicului stomatolog;
  • Neîndepărtată, placa bacteriană poate conduce la tartru, carii și boli gingivale, în timp ce tartrul, odată format, poate conduce în timp chiar și la parodontoză.

Cum ne afectează placa bacteriană?

Deși poate părea inofensivă, placa bacteriană poate conduce, în timp, chiar și la pierderea dinților. Cariile dentare, inflamarea gingiilor și abcesele dentare sunt alte exemple aici. De altfel, afecțiunile dentare, inclusiv excesul de placă bacteriană pot facilita și apariția altor probleme. Putem pune pe listă următoarele:

• Riscul de a dezvolta boli cardiovasculare;
  • Riscul de a dezvolta boli neurogenerative;
  • Riscul de a naște prematur (în cazul femeilor însărcinate).

Diagnostic și tratament pentru placa bacteriană

Placa bacteriană poate fi ușor observată la un control de rutină. Totuși, până să ajungi la medic, ar trebui să te ocupi zilnic de îndepărtarea acesteia, prin periaj (de cel puțin două ori pe zi) și folosirea metodelor alternative în igiena orală (ață dentară, apă de gură și duș bucal). Bacteriile nu se pot multiplica dacă te speli pe dinți riguros în fiecare zi. În caz contrar, la următoarea vizită regulată, echipa medicală îți va recomanda un detartraj profesional cu ultrasunete. Nu este un tratament pentru placa bacteriană, ci pentru depozitele de tartru, formate pe fondul neglijenței. În funcție de caz, se mai pot recomanda următoarele:

• Tratamente pentru uscăciunea gurii;
  • Tratamente cu fluor;
  • Pastă de dinți specială sau o apă de gură antibacteriană.

Cum se poate preveni placa bacteriană?

Cum placa de pe dinți poate conduce la o serie de complicații, orice pacient adult ar trebui să cunoască regulile de prevenție. Nu trebuie să faci nimic special, doar să optezi pentru o rutină sănătoasă.  Iată care sunt modalitățile de prevenție pentru placa bacteriană dentară:

Igienă dentară riguroasă

Pentru a împiedica multiplicarea bacteriilor este indicat să te speli pe dinți de cel puțin două ori pe zi, curățând toate suprafețele. Dacă periajul se realizează incorect, atunci bacteriile vor rămâne lipite de dinți. Completează-ți rutina cu:

• Ață dentară sau duș bucal: Acestea sunt indicate pentru a ajunge și în spațiile interdentare. Dacă îți este greu să alegi, poți folosi ambele opțiuni de curățare.
  • Apă de gură: De regulă, se recomandă o apă de gură cu substanțe antimicrobiene. Poți cere sfatul echipei medicale.

Sigilanți dentari

Există pacienți care prezintă șanțuri destul de adânci la nivelul suprafețelor dentare. În acest caz, echipa medicală poate recomanda sigilarea dentară. Această procedură se realizează rapid cu un ciment special, cu zero disconfort și complicații.

Alimentație echilibrată

E normal să îți satisfaci din când în când micile plăceri culinare, dar nu trebuie să faci o normalitate din consumul de alimente bogate în zahăr și carbohidrați. Sunt delicioase, sățioase sau răcoritoare, în unele cazuri. Totuși, trebuie să eviți bomboanele, stafidele, curmalele, produsele bogate în amidon și băuturile dulci și acidulate. În schimb, poți introduce în alimentație:

• Mai multe produse lactate;
  • Mai multe legume proaspete;
  • Mai multe fructe cu conținut redus de zahăr.

Desigur, trebuie să te speli pe dinți chiar și după ce consumi alimente sănătoase. O rutină de îngrijire orală de poate ține departe de durere, complicații și cheltuieli inutile.

Vizite regulate la stomatologie

Punem și vizitele la stomatologie pe listă. E absolut firesc să mergi la un consult stomatologic la fiecare 6 luni. Medicii pot observa predispoziția ta de a acumula placă bacteriană și îți vor oferi toate sfaturile de care ai nevoie pentru a te feri de complicații. Un control de rutină și un detartraj te vor face să te simți mult mai fresh. De obicei, adevărata senzație de dinți curați o simți imediat ce ieși din cabinet, după o igienizare completă. Rolul acestei igienizări este acela de a curăța dinții și de a evita apariția cariilor, infecțiilor sau bolilor gingivale.

Așadar, placa bacteriană este o peliculă, formată din resturi alimentare și salivă, care poate părea destul de inofensivă. Din păcate, atunci când nu este eliminată la timp, prin periaj zilnic, aceasta poate conduce la apariția tartrului dentar. Din acest punct până la alte afecțiuni dentare dureroase și costisitoare mai sunt doar câțiva pași. Ai grijă de zâmbetul tău!

Data articol: 11 iulie 2024