Sensibilitate dentară? Află cauza și tratamentul indicat

Îți este greu să consumi alimente și băuturi reci sau fierbinți? Simți un disconfort puternic la contactul cu temperaturile extreme? Până și periajul dentar a devenit o corvoadă? S-ar putea să suferi de sensibilitate dentară, o afecțiune comună în rândul pacienților de 20-50 de ani, care poate fi tratată dacă ajungi la stomatologie și care îți poate da mari bătăi de cap dacă amâni întâlnirea cu specialiștii. Află, din rândurile următoare, de ce apare sensibilitatea dentară și care este tratamentul recomandat.

Ce este sensibilitatea dentară?

Sensibilitatea dentară se instalează atunci când stratul de bază al dinților este expus factorilor agresivi. Acest strat se numește dentină și devine sensibil dacă smalțul se deteriorează în timp. Poți ajunge în această situație dacă gingiile se retrag ușor, dacă îți agresezi dinții, dacă ai o carie dentară activă sau alte boli gingivale. Odată ce dentina este expusă, factorii declanșatori (de exemplu: înghețată, ceai fierbinte, apă cu gheață) trimit semnale către nervii dintelui și apare durerea – o durere intensă, dar de scurtă durată. Reține că există sensibilitate dentară la rece, dar și la cald.

Durerea asociată cu sensibilitatea dentară

Există mai multe cauze pentru sensibilitatea dentară. O să le prezentăm și noi mai jos. Pentru moment, orice pacient trebuie să știe că, în unele cazuri, cum ar fi o sensibilitate dentară căpătată în urma unor proceduri dentare (obturații sau tratamente de canal) dispare după o anumită perioadă (4/6 săptămâni). Dacă, în schimb, durerea este persistentă, trebuie să ajungi de urgență la stomatologie.

Infecțiile asociate cu sensibilitatea dentară

Orice pacient trebuie să știe că sensibilitatea dentară nu este normală în orice situație. De altfel, aceasta poate semnala o infecție la nivelul dintelui. Simți o durere ascuțită și pulsatilă? S-ar putea să fie vorba și despre o infecție.

Care sunt simptomele sensibilității dentare?

Pacienții care suferă de sensibilitate dentară se confruntă adesea cu durere sau disconfort accentuat atunci când consumă alimente reci sau clade, dulci sau acidulare. Disconfortul se poate instala și atunci când se expun la aerul rece, când își curăță dinții, când folosesc apă de gură sau ață dentară. Atenție, dacă simptomele persistă și, mai mult, sunt însoțite și de altele (de exemplu, gingii inflamate și sângerare), trebuie să mergi de urgență la stomatologie.

Care sunt cauzele sensibilității dentare?

Dacă ai dinți sensibili și dureroși, înseamnă că ai ajuns în acest punct pe fondul unor probleme destul de comune în rândul pacienților adulți de toate vârstele. Iată care sunt principalele cauze:

• Retracția gingivală: De cele mai multe ori, retracția gingivală apare ca urmare a bolii parodontale, dar există și alte probleme asociate. În orice caz, trebuie să ajungi la stomatologie. Durerea va deveni tot mai puternică odată cu trecerea timpului și pot apărea alte probleme mult mai grave;
  • Boli gingivale: Și bolile gingivale produc sensibilitate la nivelul dinților. E simplu, un țesut inflamat provoacă durere și disconfort;
  • Deteriorarea smalțului: E foarte posibil ca persoanele cu dinții ciobiți sau rupți să se confrunte cu disconfort la rece sau cald. Bacteriile pot pătrunde mult mai ușor în pulpa dentară, provocând durere. Adăugăm aici și demineralizarea dinților;
  • Periajul agresiv: Periajul agresiv poate conduce în timp la uzura smalțului, dar și la o durere destul de puternică la rece și cald;
  • Bruxism: Scrâșnitul din dinți conduce, de asemenea, la uzura smalțului și expunerea dentinei;
  • Anumite produse de îngrijire orală: Produsele folosite pentru albirea dentară acasă, dar și anumite ape de gură contribuie major la sensibilitatea dinților;
  • Placă bacteriană și tartru: Depozitele de tartru și placă bacteriană pot provoca sensibilitate dentară. De aceea se insistă asupra controalelor și igienizărilor regulate;
  • Proceduri stomatologice: Detartrajul, obturațiile sau alte proceduri stomatologice pot provoca sensibilitate dentară, doar că această sensibilitate dispare la un anumit interval de timp. Chiar și sensibilitatea dinților după șlefuire este absolut firească;
  • Alimentația: Consumul regulat de alimente și băuturi acide conduce în timp la deteriorarea smalțului, instalându-se treptat și sensibilitatea dentară;
  • Vârsta: Odată cu înaintarea în vârstă, sensibilitatea dentară este o problemă tot mai comună în rândul pacienților.

Tratamentul sensibilității dentare

Există tratament pentru sensibilitatea dentară, dar trebuie să ajungi la medic. În funcție de cazul clinic, deci de gravitatea problemei, se poate recomanda o igienizare dentară pentru a elimina depozitele de tartru. În plus, poate fi nevoie și de:

• Tratamente cu fluor;
  • Sigilarea dentară;
  • Obturații (în cazul cariilor);
  • Coroane dentare.

Recomandări pentru îngrijirea dinților sensibili

Tratamentul pentru desensibilizare dentară trebuie completat și de o îngrijire specială. Iată care sunt sfaturile specialiștilor:

• Menține igiena orală: Periajul zilnic trebuie completat cu dușul bucal și ața dentară. Doar așa poți îndepărta resturile alimentate prinse între spațiile interdentare;
  • Folosește o periuță moale: O periuță cu peri duri poate agresa smalțul, conducând în timp la apariția durerii;
  • Folosește o pastă de dinți specială: Va fi necesar să schimbi câteva modele de pastă de dinți până găsești opțiunea ideală pentru zâmbetul tău;
  • Ai grijă la alimentație: Consumul excesiv de alimente acide sau dulci poate declanșa sensibilitatea dentară;
  • Evită scrâșnitul din dinți: Cei care suferă de bruxism trebuie să se adreseze de urgență specialiștilor. Există gutiere speciale pentru noapte, există terapie de specialitate și alte remedii pentru a evita deteriorarea smalțului;
  • Mergi regulat la stomatologie: Prioritizează controalele de rutină pentru a evita problemele dureroase și costisitoare.

Așadar, sensibilitatea dentară este o afecțiune care ar trebui să te trimită de urgență la stomatologie. Sigur există un factor declanșator, dar și o soluție optimă pentru tratarea disconfortului la rece sau cald. Nu mai sta pe gânduri! Contactează chiar acum specialiștii în zâmbete puternice!

Data articol: 1 iulie 2024