Rezecție apicală – Ce este și când este necesară

Potrivit unui studiu, în urmă cu 10 ani, românii consumau, în medie, un singur tub de pastă de dinți pe an. E o statistică îngrijorătoare, ținând cont că sănătatea orală are un rol cheie în menținerea întregului organism. Pe lângă periajul de cel puțin două ori pe zi, vizitele la stomatologie te pot ține departe de complicații dureroase și costisitoare.

Din păcate, mulți pacienți ajung mult prea târziu pe scaunul din cabinet, prezentând carii serioase pe mare parte din dinți. Sigur că vorbim despre un caz fericit, mai ales dacă o astfel de problemă se poate rezolva cu o obturație de canal, salvând astfel dintele de la extracție. Dacă și tu ai trecut prin această procedură, înseamnă că trebuie să știi ce este rezecția apicală și când este necesară. Vorbim, în rândurile următoare, despre procedura chirurgicală non-invazivă care se poate impune după o obturație nereușită.

Ce este rezecția apicală?

Atunci când pulpa dentară este afectată de o infecție, cauzată, de regulă, de o carie neeliminată la timp, se impune un tratament endodontic (tratament de canal). Astfel, se elimină infecția de la nivelul pulpei dentare, pulpă care conține nervi și vase de sânge. La final, dintele tratat este acoperit cu o coroană dentară. Așa se restabilește forma și funcția dintelui.

Deși pare o procedură destul de simplă, în realitate, există și situații în care infecția poate să reapară și se impune o rezecție apicală. Prin această rezecție dentară se tratează infecția reapărută la nivelul apexului (vârful rădăcinii) și la nivelul țesutului osos. Scopul final este de a elimina granulația, salvând dintele de la extracție.

Când este necesară rezecția apicală?

Pentru că vorbim despre o procedură stomatologică, trebuie să știi că doar echipa medicală îți poate face recomandări pentru o rezecție apicală. Rolul tău, în calitate de pacient care suferă de infecție la nivelul rădăcinii dintelui, este acela de a programa cât mai repede o consultație de specialitate. Iată, mai exact, când este necesară o rezecție apicală:

• Există un canal necurățat, de cele mai multe ori, blocat de un vârf de ac greu de îndepărtat;
  • Rădăcina dintelui este fisurată sau fracturată;
  • Rădăcina dintelui are o formă neobișnuită;
  • Există chisturi în jurul dintelui și granuloame la rădăcină;
  • Canalul este ușor curbat, fiind greu de accesat apexul;

Ce presupune rezecția apicală?

Rezecția apicală este o procedură nedureroasă, dat fiind faptul că se realizează sub anestezie. Pe tot parcursul celor 30 de minute, pacientul nu va simți niciun disconfort. Iată care sunt etapele:

• Se face o mică incizie în mucoasă gingivală;
  • Se face o mică gaură în țesutul osos pentru a ajunge la rădăcină;
  • Se îndepărtează țesutul afectat, cu ajutorul instrumentelor cu ultrasunete.

La final, canalul este curățat și sigilat, iar pacientul se poate întoarce acasă, cu mențiunea că trebuie să respecte toate indicațiile primite în cabinet. Adăugăm aici și faptul că rezecția apicală se poate realiza pe dinții frontali, dar nu și pe molari. Totuși, există o rezolvare pentru orice problemă, trebuie doar să ajungi la stomatologie.

Recomandări după rezecția apicală

După intervenție, în primele 24 de ore, se pot administra medicamente cu efect antiinflamator, doar cele din prescripția medicală. În completare, se recomandă și clătirea gurii cu clorhexidină. E firesc să nu poți curăța zona cu periuța de dinți în primele zile. De asemenea, se impune o dietă bazată pe alimente moi, bogate în vitamine și alte substanțe hrănitoare. Firele de sutură se pot scoate după 7-10 zile, timp în care se recomandă evitarea tutunului și alcoolului.

Complicații asociate cu rezecția apicală

Dacă alegi clinica potrivită și respecți indicațiile primite în cabinet, perioada de recuperare nu o să-ți creeze deloc probleme. Cu toate acestea, trebuie să știi că umflăturile, dificultățile din timpul masticației, sângerarea gingivală, sensibilitatea dentară și disconfortul sunt simptome absolut normale, care vor trece în câteva zile. Nu ar trebui să te confrunți cu complicații după o rezecție apicală dacă ai grijă de sănătatea ta și ții cont de sfatul medicilor.

Prețul rezecției apicale

De regulă, prețul pentru tratamentele dentare diferă în funcție de complexitatea cazului și de tehnologiile folosite. O rezecție apicală cu preț corect ar trebui să te coste undeva la 2000 de lei, dacă ne referim la tratamentul cu laser. Pentru a evita astfel de costuri, se impune o igienă orală riguroasă, însoțită de vizite regulate la stomatologie. Un detartraj cu ultrasunete costă doar 300 de lei și te poate ține departe de multe probleme și complicații.

În final, îți reamintim că ai oricând posibilitatea de a preveni în loc de a trata. Și totuși…dacă ajungi în această situație, e important să ceri ajutor de specialitate. O infecție dentară îți poate provoca și alte probleme de ordin medical.

Data articol: 5 iunie 2024