Limba geografica: Cauze, simptome si tratament

Limba geografică – un termen care, cel puțin la prima vedere, nu îți spune multe. În realitate, vorbim despre o afecțiune caracterizată de apariția unor leziuni pe limbă, care se pot deplasa, iar disconfortul creat poate varia ca intensitate pe parcursul timpului. În termeni medicali, este cunoscută sub numele de glosită sau eritem migrator. Află mai multe detalii despre cauze, simptome și tratament, citind acest articol până la final.

Ce este limba geografică?

Glosita migratorie benignă este caracterizată prin prezența unor mici leziuni roșii și albe pe suprafața limbii. Acestea pot fi rotunde sau ovale și pot fi comparate cu o hartă. De aici și denumirea acestei afecțiuni, care este prezentă mai mult în rândul femeilor ajunse la vârsta maturității. Suprafața leziunilor este una netedă comparativ cu suprafața limbii care nu a fost afectată.

Conform celor mai recente studii, aproximativ 3% din populație se confruntă cu toate simptomele specifice, dar există multe persoane care încă nu știu de existența acestei afecțiuni. Totuși, limba geografică are un aspect caracteristic și, în cazuri mai rare ce-i drept, se poate extinde către marginile limbii, către obraji și colțurile buzelor. La un simplu control stomatologic periodic poți afla dacă suferi de această afecțiune și dacă ai nevoie de tratament specific.

Cauze asociate cu limba geografică

Menționăm și faptul că limba geografică este adesea asociată cu limba crăpată și poate fi ușor confundată cu stomatita, cu arsurile sau cu candidoza bucală. Factorii declanșatori pot ține de genetică, de o igienă orală precară, de administrarea medicamentelor contraceptive pe cale orală, dar și de alte afecțiuni, precum: astm bronșic, psoriazis, boli gastrointestinale, diabet zaharat, rinită alergică sau alte alergii. De cele mai multe ori, limba geografică la copii este asociată cu factorul genetic, dar și cu expunerea la diferite tipuri de alergeni. La adulți, poate avea legătură și cu stresul excesiv ori cu perioadele în care există dereglări hormonale puternice în organism. Totuși, mulți pacienți ajung să aibă limba crăpată din cauze necunoscute.

Simptome și manifestări asociate cu limba geografică

Deși este una dintre cele mai puțin cunoscute afecțiuni ale limbii, glosita poate afecta pacienții de toate vârstele, dar nu este contagioasă. Mulți pacienți sunt asimptomatici și, în afară de prezența acelor mici leziuni specifice, nu simt niciun disconfort. În schimb, există și cazuri în care pacienții prezintă și alte simptome, precum:

• Senzație de arsură pe limbă, la contactul cu alimentele și băuturile reci, acre, acide sau picante;
  • Senzație de arsură în timpul periajului;
  • Mâncărime sau usturime la nivelul limbii;
  • Durere la nivelul limbii.

Reține că toate aceste simptome trebuie tratate cu responsabilitate. În cazuri inofensive, ar trebui să dispară în maximum 7 zile, dar există și situații în care senzația de disconfort persistă și impune ajutorul medicilor.

Diagnostic și tratament pentru limba geografică

În ceea ce privește limba geografică și tratamentul specific, trebuie să știi că, de cele mai multe ori, pacienții nu au nevoie de o îngrijire specială. Această afecțiune este asimptomatică și nu afectează calitatea vieții. Unii pacienți pot observa acele mici leziuni roșiatice înconjurate de un lichid alb atunci când se uită în oglindă, în timp ce alții află de această afecțiune în timpul unui control de rutină. În orice caz, un diagnostic clar se pune doar în cabinet.

În cazul în care, pacientul prezintă arsuri, senzație de disconfort, mâncărime sau durere la nivelul limbii, trebuie să se prezinte de urgență la stomatologie. Se poate controla glosita cu tratament medicamentos pe bază de antiinflamatoare, analgezice și antihistaminice. Se pot aplica geluri și unguente cu corticosteroizi și, în mod suplimentar, se pot administra vitamine și minerale.

Sigur te interesează și în cât timp se vindecă glosita. În funcție de complexitatea cazului, tratamentul poate dura câteva zile sau câteva săptămâni, dar trebuie completat de o rutină sănătoasă. Iată câteva recomandări pentru o vindecare rapidă:

• Evită alimentele mult prea fierbinți;
  • Evită lactatele, alimentele sărate sau condimentele, alcoolul și tutunul;
  • Evită pasta de dinți și produsele de îngrijire care conțin produse astringente.

Complicații și riscuri asociate cu limba geografică

Limba geografică este o afecțiune de tip benign, ceea ce înseamnă că eliminăm din start riscul apariției complicațiilor. De altfel, îți reamintim că nu este contagioasă și nu îți poate afecta dinții sau starea generală de sănătate. Doar în unele cazuri, prezența leziunilor poate afecta ușor calitatea vieții. Aici facem referire la disconfort, dificultăți la înghițire și recurență. Le analizăm pe rând:

• Disconfort și durere: Leziunile pot crea disconfort în timpul masticației sau în timpul vorbirii;
  • Dificultăți la înghițire: Din cauza senzației de arsură, unii pacienți întâmpină dificultăți la înghițire, mai ales atunci când leziunile apar în zone sensibile ale limbii și se extind la nivelul cavității bucale;
  • Recurență: Deși este o afecțiune benignă, iar procesul de vindecare pentru limba crăpată este destul de rapid, în unele cazuri, aceasta poate reapărea, favorizând o senzație de disconfort accentuat.

Cu toate acestea, complicațiile nu sunt asociate cu probleme grave, care îți pot pune în pericol sănătatea. Eliminăm astfel o posibilă evoluție spre o afecțiune gravă.

În încheiere, subliniem încă o dată faptul că glosita migratorie benignă este o afecțiune orală resimțită diferit de fiecare pacient. Un diagnostic clar, urmat de un plan de tratament adecvat pot ajuta la gestionarea simptomelor specifice.

Data articol: 1 aprilie 2024